عشق

مراحل شکست عشقی چیست؟ (14 مرحله اصلی)

شکست عاطفی چه تجربیاتی به همراه دارد؟

مراحل شکست عشقی در روانشناسی به قدم هایی گفته می شود که فرد بعد از تجربه شکست عاطفی طی می کند. مراحل پذیرش شکست عشقی در آقایان و خانم ها کمی متفاوت است و در جلسه های مشاوره آنلاین درمان شکست عشقی مشاور روانشناس به کمک فرد می آید تا راحت تر مراحل عبور از شکست عشقی را طی کند. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان به بررسی جامع مراحل تجربه شکست عشقی می پردازیم.

مهم ترین مراحل شکست عشقی چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد مراحل شکست عشقی در مردان تا حدودی با خانم ها متفاوت است اما کلیت آنها همان چیزهایی است که در ادامه به آنها می پردازیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان

چرا باید تجربه شکست عشقی را درک کنیم؟

همه ارتباط عاطفی را دوست دارند و از سختی های کات کردن ارتباط عاطفی اطلاع دارند. اما اگر بدانید پایان دادن ارتباط عاطفی چه مراحلی دارد به خوبی می توانیم سلامت روان خود را حفظ و از آن پلی برای روابط ایده آل تر استفاده کنیم.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم اتفاقاتی که بعد از تجربه شکست عشقی برایمان رخ می دهد را در ادامه مطالعه کنید.

۱- شوک از اولین مراحل شکست عشقی است

عشق یعنی چی

شاید می دانستید و احساس کرده‌ اید مشکلی وجود دارد. اما این احساس اولین مرحله ای که باید بگذرانید را تغییر نمی‌ دهد و این مرحله شوک جدایی است.

احتمالا با خود میگویید “من باور نمی کنم این اتفاق برای من بیفتد! مطمئنا مشکلاتی وجود داشت، اما ما با هم خوب بودیم!” شوک اولین واکنش به شکست عاطفی زن و مرد است. با سوالاتی که نمی توانید به آنها پاسخ دهید، هر پنج حس شما تحت فشار خواهد بود.

به همین دلیل افسردگی بعد از جدایی عاطفی در افراد زیادی دیده می شود، چون آنها در حال طی کردن مرحله شوک هستند.

۲- احساس درد دیگر تجربه بعد از جدایی عاطفی است

شاید عجیب باشد اما درد مرحله بعدی جدایی است.

این درد می تواند جسمی، روحی و روانی باشد، در واقع نوعی درد که شما به سختی از آن فرار می کنید، اما طاقت فرسا است و با هر کاری که انجام می دهید از بین نمی رود.

دلیلی وجود دارد که درد ناشی از جدایی بسیار دردناک است. به گفته مشاورین شکست عشقی، جدایی ها تأثیر چشمگیری بر بدن ما دارند. در حقیقت، چیزی به عنوان سندرم قلب شکسته وجود دارد.

مشاوران ویکی روان در حوزه روابط عاطفی و شکست عشقی:

۳- گیجی سومین مرحله شکسته عشقی است

در مرحله سوم سردرگمی ایجاد می‌ شود. طیف وسیعی از سوالات به ذهن خطور خواهد کرد:

  • من چه اشتباهی کردم؟
  • چرا متوجه نشدم؟
  • کاش زودتر کاری می کردیم

در ابتدا، شما به هر قیمتی ادامه می دهید تا درک کنید چه اتفاقی افتاده است. باید بدانید که چرا این اتفاق افتاده است، شاید دیگری توانایی توضیح آن را ندارد. شما حرف هایی که همسر یا عشق سابقتان در موقعیت‌ های مختلف گفته را خلاف این جدایی می دانید و اکنون آنها را بازگو می کنید.

۴- انکار کردن از مراحل گذراندن شکست عشقی سخت است

خشم بعد از شکست عشقی

الان مرحله شوک جدایی را گذارنده‌ اید، سپس احساس درد شدید کردید، این جای خود را به سردرگمی داد.

اکنون در حال انکار هستید. حاضر نیستید این واقعیت را بپذیرید که شما و عشق زندگی شما دیگر در کنار هم نیستید، نمی خواهید باور کنید که جمع یا خانواده شاد شما در حال متلاشی شدن است، شما به دنبال کاری برای انجام دادن هستید تا به نوعی به همسر سابق خود اطلاع دهید که واقعا چه احساسی نسبت او دارید

یکی از عوارض شکست عشقی این است که شما به راحتی نمی پذیرید که این رابطه تمام شده است. شما با هر ذره از وجود خود امیدوارید که بتوانید رابطه را نجات دهید، حتی با خوشینی های بی اثر!

معمولا در این مرحله از شکست عشقی شما غم و اندوه پایان رابطه را به تعویق می اندازید زیرا این خیلی دلهره آور است و نمی توانید آن را تحمل کنید. شما در عوض تصمیم می گیرید به انتظار غیر واقعی نجات رابطه پایبند باشید.

افرادی که معتاد به عشق و رابطه عاطفی هستند بیشتر از دیگران در مرحله انکار می مانند و آسیب می بینند!

۵- تأمل کردن از تجربیات شکست عاطفی است

زمانی از جدایی فرا می رسد که باید در رابطه تأمل کنید. قبلا در وبلاگ ویکی روان توضیح دادیم که بعد از شکست عشقی چه کارهایی باید انجام شود.

چه چیزی درست پیش رفت و چه چیزی اشتباه بوده است؟ مهمترین نکته این است که در روابط بعدی خود مرتکب همین اشتباهات نشوید

دلیل اصلی بیشتر شکست ها هرگز مشکل ارتباط و مسائل خصوصی اتاق خواب نیست. بلکه درک افکار طرف مقابل است. زن و مرد نیازهای متفاوتی دارند و چیزهای مختلفی از یک رابطه می خواهند.

وقتی تکنیک های داشتن رابطه عاشقانه را نمی دانید و اجرا نمی کنید کار به اینجا می کشد.

۶- جنون (کارهای عجیب و غریب) هم از مراحل شکست عشقی است!

مشاوره روانشناسی در مورد احساس عشقی

قبلا در ویکی روان توضیح دادیم یکی از بدترین آسیب های طلاق گرفتن که مشابه تجربه شکست عاطفی است انجام کارهای عجیب و غریب است. به این فکر کنید که آیا این کارها را انجام داده‌ اید:

  • آیا با معاشقه با دوستان یا افراد دیگر، عمدا حسادت همسر خود را برنگیخته‌ اید؟
  • آیا هنگام گریه یا سیاه نمایی احساسی او را صدا می کنید؟
  • التماس می کنید که دوباره برگردد؟
  • کارهایی انجام می دهید که مغایر اصول شماست فقط برای جلب توجه است؟

به گفته روانشناسان متخصص در زمینه بهبودی پس از جدایی، مرحله جنون را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  1. از او می خواهید دوباره برگردد
  2. لغو کارهای روزمره برای بهبود وضعیت موجود
  3. رفع مشکلات به روش های غیرعادی

اینجاست که اصول خود را زیر پا می گذارید و کارهایی می کنید که تا الان انجام نداده اید. البته منظور این نیست که نباید این کارها را انجام دهید بلکه منظور ما این است که این رفتارها بخشی از مراحل شکست عشقی هستند.

۷- عصبانیت از مراحل عبور از شکست عشقی است

چطور ممکن است زمانی که شما از عشق زندگی خود جدا شده‌ اید، عصبانی نباشید؟ چرا از این شکستگی دردناک قلب که اکنون تجربه می کنید عصبانی نمی شوید؟ به جای انکار احساس خشم و عصبانیت، خود را در آغوش بگیرید. احساس خشم آغاز قدرت خلاقیت است. اگر عصبانیت را بپذیرید، این کار شما را به عمل تحریک می کند.

روانشناسی یکی از راه های آماده شدن برای طلاق را ایجاد عصبانیت می داند، البته باید به صورت محدود آن را انجام دهید. شاید این تکنیک از تجربیات بعد از شکست عاطفی باشد، اما کمک می کند انرژی منفی خود را تخلیه کنید.

۸- Auto-pilot (سیستم خودکار) 🙂

پس از احساس خشم، ممکن است احساس بی حسی و بی تفاوتی کنید.

در این مرحله از شکست عشقی احساس خستگی می کنید، چیزی شبیه تخلیه هیجانی یا خستگی جسمی. دردی که روزگاری مورد توجه بود جای خود را به حالت سکون داده است.

این بخش از مراحل پذیرش شکست عشقی زمانی اتفاق می افتد که ترکیبی از تسلیم و کناره گیری را احساس کنید. تسلیم زیرا که اکنون واقعیت جدایی را پذیرفته اید. کناره گیری زیرا می دانید که باید از درد استقبال کنید.

احساس بی حسی  و عدم تمرکز می کنید، بنابراین عملکرد سیستم خودکار کمک می کند تا بتوانید از این مرحله عبور کنید. این غریزه زنده ماندن شما است.

۹- پذیرش از بهترین مراحل شکست عشقی در روانشناسی است

مراحل عبور از شکست عشقی

مراحل جدایی شما اکنون معنا پیدا می کند. شما در حال درک این هستید که چه اتفاقی افتاده و چرا اینجا قرار دارید؟

همه آنچه که تحمل کرده اید به این لحظه منجر شده است: شما سرانجام می پذیرید که باید اجازه دهید همسر سابق یا عشقتان شما را ترک کند.

در لحظه پذیرش، احساس خیلی بهتری دارید. شما درک می کنید که بیشتر آشوب عاطفی به علت فرآیند تفکر طاقت‌ فرسا و کش‌ مکش درونی خواستن آن‌ ها است. این جنگ عمدتا در این مرحله حل شده ‌است. پیشنهاد می کنیم مقاله راه های پذیرش غم را در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان مطالعه کنید.

۱۰- غصه خوردن دیگر مرحله پذیرش شکست عشقی است

اکنون که عصبانیت و جنون را پشت سر گذاشته اید و آنچه اتفاق افتاده را پذیرفته اید، به خود اجازه دهید تا به درستی در پایان رابطه سوگواری کنید.

غصه خوردن این است که شما به تدریج آنچه را که بوده رها کرده و با آنچه هست سازگار می شوید

به مرور زمان، چشم انداز شما از “من باید نشان دهم که همسر شایسته ای برای او هستم” به “من می توانم دوباره احساس ارزشمندی کنم” به طور طبیعی تغییر خواهد کرد. غصه خوردن چیزی است که شما را از چاله ناامیدی رها می کند. از مشکلات طلاق گرفتن و جدا شدن از عشق تان ناراحتی است، اما به خودتان حق دهید و اجازه دهید این احساس را تجربه کنید.

صحبت کردن با مشاور روانشناس در ویکی روان یا سایت های روانشناسی مشابه می تواند از ناراحتی شما کم کند.

۱۱- به رسمیت شناختن جدایی 

حالا که دیگر روش های جلوگیری از شکست عشقی جواب نمی دهد وقت به رسمیت شناختن آن است!

الان احساس می کنید نباید از جدایی فرار کنید. برعکس، شما شروع به دیدن نکات مثبت آن می کنید. شما به خود توجه کرده و برای خود زمان صرف می کنید تا نیازهای خود را برآورده کنید و در می بیابید که از زندگی چه می خواهید

دوباره به ارزش خود پی می برید. در این مرحله حتی ممکن است نسبت به درسی که این جدایی به شما داده سپاسگزار باشید.

۱۲- قبول مسئولیت

شما دیگر رابطه خود را با عینک های خوشبینی مشاهده نمی کنید. اکنون، همه چیز را عینی و واقع بینانه می بینید، به دلایل عدم موفقیت و شکست این رابطه پی می برید.

مطمئناً در برخی موارد مقصر بودید، این علامت از بین بردن درد جدایی است. همچنین تایید می کنید که در پایان دادن به این رابطه دخیل بودید. حتی اگر همسر سابق شما ۹۰٪ مقصر باشد، از این رابطه درس می گیرید و خود را برای آینده عاشقانه سالم تر آماده می کنید.

۱۳- رها کردن آخرین مرحله عبور از شکست عشقی است

مراحل شکست عشقی

سرانجام در این مرحله بسیار مهم و حیاتی هستید. هر آنچه را که گذراندید شما را به اینجا رسانده است.

یک دلیل برای احساس درد، گیجی و اشتباهات وجود داشت و آن هم مرحله آخر یعنی رها کردن است

شما باید تا آنجا که می توانید این مرحله از مراحل شکست عشقی را به آرامی انجام دهید. در غیر این صورت، بعد از یک رابطه که پایان‌ یافته ، همچنان به روند فعلی خود ادامه خواهید داد.

قطع رابطه می تواند قلبتان را بشکند و عمیق ترین زخم ها را بزند. کار بسیار چالش برانگیزی است، اما اگر بتوانید به خودتان اجازه دهید با این درد همراه باشید و از درد برای بهبودی استفاده کنید، پایان یک رابطه می تواند یک فرصت عظیم برای رشد باشد.

14- انتخاب تنهایی و گوشه گیری

وقتی اتفاق ناخواسته و سختی در زندگی ما رخ می دهد تمایل داریم تنها باشیم تا بیشتر درباره اتفاقات اخیر فکر کنیم. البته این رفتار در آقایان بیشتر دیده می شود.

اگر انتخاب تنهایی کوتاه مدت بوده و تبدیل به انزوای اجتماعی نشود هیچ مشکلی ندارد و از مراحل تجربه شکست عشقی است و نیاز نیست به خودتان سخت بگیرید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

بهترین اقدام در طی مراحل شکست عشقی چیست؟

این 14 مرحله برای تمام افرادی که با شکست عاطفی به هر شکست مواجه می شوند رخ می دهد، شاید عده ای مرحله ای را سریع طی کنند اما عده ای دیگر برای مدتی درگیر همان مرحله به ظاهر ساده باشند.

مهم ترین کار برای به سلامت طی کردن مراحل شکست عاطفی و عشقی این است که درگیر آنها نشوید و بتوانید از اثرات مخرب آنها بر روح و روانتان جلوگیری کنید.

مانند چیزی که در مقاله پیامدهای طلاق بر زنان در ویکی روان اشاره کردیم، شکست عشقی و جدایی زن و مرد می تواند آثار مخرب بسیاری برای سال های متمادی در افراد داشته باشد، پیشنهاد می کنیم در این مرحله در کنار یک مشاور روانشناس باشید تا بتوانید با تدبیرهای علمی و عملی این مشاور مراحل شکست عشقی را به سلامت طی کنید.

شما دوست عزیز از سراسر ایران و دنیا می توانید بدون نصب هیچ نرم افزار جانبی، در سایت ویکی روان جلسه مشاوره برای شکست عشقی و عاطفی به صورت تصویری برگزار نمائید.

برای مشاهده لیست مشاورین روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره به افراد شکست عشقی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا